Muszlim mártírtudat
-kb-
Számos közel-keleti város válik véres össznépi karnevál helyszínévé, amikor a síita muszlimok mártírhalált halt (h)ősükre, Husszein imámra emlékeznek. A résztvevők különböző jelszavakat skandálva vonulnak végig az utcákon, és ahhoz, hogy átéljék Husszein szenvedéseit, lánccal, fémkötéllel, kardokkal ütik magukat, amíg el nem kezdenek vérezni. Ez a nyugati szemmel talán bizarrnak tűnő esemény az Asúra ünnepe.
A világ muszlimjainak mindössze 10%-a tartozik a síita irányzathoz. Kis létszámarányuk ellenére mégis igen jelentős erőt képviselnek, jellemzően nagy fanatizmussal és mélyen élik meg vallásukat. Az irányzat követője az Irán által támogatott libanoni Hezbollah is, amely szervezet a hazájában élő síitákat hivatott felkarolni.
A Hezbollah fellegvárának számító dél-libanoni Nabatíje városában a politikai csoportok, a kampányolásra is igyekeznek felhasználni az Asúra ünnepét. A Hezbollah és a vele rivális Amal párt azon versenyzik, hogy ki tudja a legszenzációsabb külsőségek közepette levezényelni az megemlékezést; pólókat, fejkendőket és egyéb, a pártok logóját feltüntető termékeket árusítanak. Az Asúra az elmélkedés, imádkozás ideje is egyben. A megemlékezések alatt felolvasásokkal elevenítik fel az eseményeket, majd később a történetet színpadra viszik, eljátsszák. Tehát a véres rítusok, a horrorisztikus önsanyargatás csak egy része a megemlékezés sorozatnak.
Egy békés telefonáló Nabatijében, az Asúra idején. Fotó: Ephemeris
Egy kis történelem
A síiták mártíromság tudatának és fanatizmusának összetett okai vannak. Elsők között kell említeni a kerbalai csatát, melyre minden évben az Asúra keretén belül emlékeznek meg. 680-ban a síiták kalifajelöltje, Husszein imám Medinából Kúfába utazott, hogy elődjétől átvegye a közösség irányítását. Riválisa, a szunnita Jazid kalifa azonban túlerőben lévő csapatával megsemmisítő vereséget mért rá, a mai Irakban található Kerbala városánál. A síiták számára Husszein példával szolgál a ma élőknek, mert bár csatát vesztett, hősies magatartásával erkölcsi győzelmet aratott, ezért a bátorság és az önfeláldozás mintaképe lett.
Nem lehet elég korán kezdeni…Asúra Pakisztánban. Fotó: Ali Raza
Izrael és az Asúra
A libanoni Nabatije kisvárosa nemcsak azért bír nagy jelentőséggel, mert a Hezbollah egyik fő bázisa, de itt került sor számos olyan eseményre, amely meghatározza a síiták és Izrael viszonyát. Ra’ed Moukalled, helyi szemész egy piknik alkalmával elvesztette fiát, nem sokkal annak ötödik születésnapja előtt. A gyerek felvett egy játéknak látszó tárgyat, ami – mint kiderült – az izraeliek által korábban ledobott fürtös bomba volt. Ra’ed minden évben részt vesz az Asúrán, így rója le kegyeletét halott kisfia előtt, és barátai is csatlakoznak hozzá, hogy kifejezzék támogatásukat. Az orvos civilként közreműködik különböző civil szervezetek munkájában, melyek fő feladata, hogy az aknákat és fürtös bombákat eltávolítsák a dél-libanoni területekről.
Jelentős a síiták aránya Irakban. Ők is emlékeznek. Fotó: AP Photo/Hadi Mizban
1983-ban, egy évvel az Izrael által Libanon ellen indított háború után, Nabatíjében éppen egy drámai előadást adtak elő a kerbalai csata eseményeiről. A környék tele volt áhítatos, könnyeikkel küszködő asszonyokkal, és ruháikat vérrel beborító férfiakkal. Hirtelen egy izraeli járőrcsapat tűnt föl és megpróbáltak áthatolni a tömegen. Azóta is vitatott, hogy direkt jártak arra, vagy az őrvezető nézte el a térképet – hiszen a hivatalos utasítás szerint el kellett kerülniük az Asúra helyszínét. A feldühödött tömeg kövekkel kezdte dobálni az izraelieket, akik gránátokkal és pisztolyokkal válaszoltak a támadásra. Az Asúra számos résztvevője életét vesztette az összecsapásban. Számos kétkedő, vagy eddig semleges álláspontot képviselő libanoni csatlakozott ezután az izraeli megszállással szembeni mozgalomhoz. Ez az esemény megmutatta a libanoni síitáknak, hogy az izraeliek nem tisztelik az iszlámot, és azokat Jazidhoz (Husszein imám egykori gyilkos ellenségéhez) hasonlították.
Egy ehhez kapcsolódó sajnálatos, és a mai napig közbeszéd tárgyát képező esemény egy libanoni kis város, Kána 1996-os bombázása. Az izraeli légicsapások következtében több mint 100 ember vesztette életét, köztük nők és gyerekek. A muharram havi megemlékezéseken gyakran utalnak az incidensre Izrael ellenes jelszavakat skandálva. A síiták közül sokan úgy tartják, hogy az izraeli megszállók Jazid kalifa modernkori „reinkarnációi”.